Пам'ятки батькам дитини дошкільного віку

Виховуємо у дошкольника свідоме ставлення до себе

  • Привчаємо дитину уважно ставитися до себе, виявляти інтерес до своїх особливостей, станів, якостей, поведінки, результатів праці тощо.
  • Вправляємо в умінні спостерігати за собою в різних життєвих ситуаціях, порівнювати різні враження про себе, радіти більшості з них.
  • Надаємо перевагу запитальній формі звернень до дитини: "А ти як вважаеш?", "Якої ти думки про це?", "Ти зі мною згоден?", "Чому так?", "Чому ні?" тощо.
  • З розумінням ставимось до намагань малюка з'ясувати в дорослого, чому слід виконувати те чи інше завдання, яка з цього користь для нього самого та інших людей.
  • Культивуємо самостійну поведінку: прийняття власного рішення, відповідальність за його наслідки, об'єктивну оцінку результатів своєї праці, якостей, вчинків, надання комуь-чомусь переваг та відмова від них.
  • Надаємо часом дошкільникові можливість самому обирати вид діяльності, складність варіанта та спосіб виконання, манеру оформлення кінцевого продукта.
  • Привчаємо виробляти прогностичне та ретроспективне самооцінне судження, сприяємо формуванню позитивного образу - Я, підтримуємо віру дитини в себе, висловлюємо довіру до її можливостей та намірів.
  • Заохочуємо робити припущення, обгрунтовувати та висловлювати власну думку.
  • Завжди відповідаємо на запитання дитини, не уникаємо складних, незручних для себе.
  • Надаємо вихованцю можливість усамітнитися, засередитися на своїх думках і переживаннях, поважаємо його прагнення розпорядитися собою на власний розсуд.

Сприяємо фізичному зростанню дошкільника

  • Пов'язуємо фізичне не лише з розвитком м'язів, а й з предметно-практичною діяльністю дитини.
  • Спокійно розглядаємо разом з дитиною людьське тіло, повідомляємо елементарну інформацію про призначення різних його частин, органів.
  • Говоримо дитині правду (адаптовану для віку) про зародження нового життя, призначення статєвих органів, про взаємини чоловіка та жінки, навчаємо диференціювати статєву належність людини.
  • Навчаємо малюка орієнтуватись в основних ознаках здоров'я та хвороби, самостійно виявляти їх, повідомляти дорослому про нездужання та неблагополуччя.
  • Вчимо орієнтуватися в безпечному-небезпечному, корисному-шкідливому, для життя і здоров'я; обігруємо непрості життєві ситуації, пропонуємо дитині апробувати елементарні способи виходу з них.
  • Виховуємо основні фізичні якості: вправніть, витривалість, доступні вікові силу та швидкість, схильність до рухової активності.
  • Підтримуємо інтерес дитини до здорового способу життя, виробляємо в неї звички протистояти нездоровим впливам.
  • Привчаємо розуміти значення міцного здоров'я, виховуємо бажання берегти, підтримувати, доступними способами поліпшувати його.

Плекаємо мовленнєву особистість

  • Дбаємо про розвиток мовленої особистості, намагаємося не уподібнювати зайняття з мови урокам.
  • Ставимося до слова не лише як до інструмента відтворення почутої від дорослого мови, а як до дійства розкриття свого внутрішнього світу, свого ставлення до людей, що навколо та самої себе.
  • Пам'ятаємо: слово - категорія індивідуальна, різні характеристики мовленнєвої діяльності притаманні дівчаткам та хлопчикам, "жвавчикам" та "млявчикам", розкутим та сором'язливим малюкам.
  • Диференціюємо поняття "мова" та "мовлення"; надаємо приоритет мовленнєвому розвитку дошкільнят, навчаємо їх висловлюватися, передавати словом різноманітні життєві враження.
  • Намагаємося не вказувати щоразу дитині на мовленнєві недоліки та вади, повсякчас виправляти недоречності або помилки: мова - не самоціль, а важливий засіб спілкування.
  • Не орієнтуємося на активний словник як на основний показник мовленнєвого розвтику дошкольника. Пасивний словник може лишитися неоціненним, тоді як саме він є важливим показником особистісного ставлення вихованця.
  • Розвиваємо мовленнєву особистість у широкому життєвому контексті.
  • Не центруємося на проблемі "навчити читати", бо ж навченний не означає "розумніший" чи "щасливіший" за інших. Якщо дитина схильна до читання - вчимо її цього та радіємо разом з нею; не хоче - терпляче чекаємо, заохочуємо, запрошуємо, не вдаємося до примусу. Головне - розуміти, що навчаються читати усі, а от чи полюбить дитина читати, чи зможе винисти для себе щось корисне з примусового читання?

Громадянське виховання

Обов'язок - громадянська необхідність відповідати за свої дії, вчинки. Видатний німецький мислитель Г.Гегель відокремив чотири різновиди обов'язків:

  • Обов'язок перед самим собою;
  • Перед сім'єю;
  • Перед державою;
  • Перед іншими людьми.

Які ж обов'язки мають діти, чи взаємопов'язані права та обов'язки? От на що пропонував звернути увагу видатний педагог В. Сухомлинський:

Десять НЕ МОЖНА В.О.Сухомлинського:

  • не можна байдикувати, коли всі працюють;
  • не можна сміятися над старістю;
  • не можна вступати в суперечки з дорослими;
  • не можна виявляти невдоволення через те, що в тебе немає якоїсь речі;
  • не можна допускати, щоб мати давала тобі те, що вона не може дати собі;
  • не можна робити те, що засуджують старші;
  • не можна залишати літню людину самотньою, якщо в неї немає нікого, крім тебе;
  • не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу дорослих;
  • не можна сидіти обідати, не запросивши старшого;
  • не можна чекати, доки з тобой привітається старший, ти повинен привітатися першим.

Пам’ятка для батьків на тему: «ПОРУШЕННЯ СЛУХУ»

«Попередження порушень слуху у дітей»

  1. Не рекомендується тривале прослуховування музики на великій гучності, особливо у навушниках – вкладках;
  2. Уникати тривалого впливу шуму високої гучності та вібрації. При роботі в шумі рекомендується використовувати спеціальні шумопоглинаючі навушники;
  3. Уникати переохолодження та травм голови;
  4. При виявлені ознак захворювання звернутися до лікаря;
  5. Просушувати вуха після купання рушником (але не ватними паличками, їх неможна використовувати для чистки вух);
  6. Після купання у річках, озерах, басейнах, або морі чи інших водоймах, необхідно промити вуха чистою прісною водою, з подальшим висушенням рушником;
  7. Вести здоровий спосіб життя, відмовитися від шкідливих звичок;
  8. Уникати, або звести до мінімуму контакти з хворими на ГРВІ.

«Рекомендації для батьків, які мають дітей з порушеннями слуху»

  1. Якщо Ваша дитина має порушення слуху, прийміть її і любіть такою, якою вона є. Не порівнюйте її ні з ким іншим, бо кожна дитина – унікальна! Для того, щоб для себе розкрити свою дитину, відкрийтеся їй самі – вчиться розуміти її та спілкуватися з нею тими засобами, які для неї природні, доступні та зрозумілі (жестовою, усно-жестовою, усно-дактильною формою мовлення) . Намагаючись поставити себе на місце дитини, зрозумійте її внутрішній світ, зрозумійте її як особистість.
  1. Коли ви помітили, що Ваша дитина погано чує, перш за все, зверніться в лікарню до сурдолога для визначення діагнозу та наступного здійснення реабілітаційної допомоги.
  2. Якомога швидше потурбуйтесь про придбання слухового протезу для вашої дитини.Запам’ятайте!Правильно підібраний та настроєний слуховий апарат допоможе їй швидше досягти бажаних результатів у формуванні усного мовлення та адаптуватися в навколишньому середовищі.
  3. При двобічному порушенні слуху подбайте про бінауральне (двостороннє) протезування вашої дитини слуховими апаратами.
  4. Слухові апарати носіть якомога довше й знімайте їх в нормальних умовах лише під час сну та водних процедур.
  5. Оволодіти усним зв’язним мовленням, отримати необхідні освітні корекційно-реабілітаційні послуги ваша дитина може лише за умови спеціальних занять з сурдопедагогом.
  6. Памятайте!Успіх в оволодінні мовленням значною мірою залежить від Вас, він приходить до тих дітей, з якими батьки працюють щоденно не менше ніж 2-3 години на добу. Якщо час таких занять менший або відсутній, то результатів у даному напрямку роботи Ви не отримаєте. Тому використовуйте кожну хвилинку для спілкування та занять зі своєю дитиною.
  1. Ваша мова – взірець для Вашої дитини. Адже мова, жести, міміка, емоційність створюють певний настрій у дитини.
  2. Від початку занять привчайте дитину звертати увагу на обличчя, губи того, хто говорить. Розмовляйте голосом нормальної гучності, але на такій відстані та в такій поставі, щоб дитина могла вас сприймати слухо-зорово.
  3. Щоденно проводьте мовленнєву зарядку (артикуляційні, дихальні, голосові вправи, вправи з фонетичної ритміки).
  4. Вчіть свою дитину постійно дотримуватись правил мовлення
  5. Розуміння мови.
  6. Досить важливо, щоб у навчанні мови та формуванні мовлення вашої дитини брали участь всі ті, хто її оточує.
  7. Організовуйте з дітьми вправи для розвитку загальної та дрібної моторики.
  8. Максимально активізуйте найбільш збережені аналізатори (зоровий, дотиковий, нюховий, смаковий).
  9. Дотримуйтесь режиму дня. Вчасно вкладайте дитину спати – сон повинен тривати 8-10 годин.
  10. Забороняйте ігри, які перезбуджують, втомлюють нервову систему вашої дитини.
  11. Дозволяйте дивитися по телевізору лише дитячі передачі. Не перевтомлюйте дітей під час пояснення змісту передачі.
Кiлькiсть переглядiв: 765